Van alles en nog wat - Reisverslag uit Whangamomona, Nieuw Zeeland van Miranda Swierstra - WaarBenJij.nu Van alles en nog wat - Reisverslag uit Whangamomona, Nieuw Zeeland van Miranda Swierstra - WaarBenJij.nu

Van alles en nog wat

Door: Miranda

Blijf op de hoogte en volg Miranda

13 Mei 2014 | Nieuw Zeeland, Whangamomona

Afgelopen maand heb ik weer aardig wat kilometers gemaakt. De laatste keer dat ik schreef had ik het over een trip naar Nelson, the Golden Bay en Abel Tasman.

Vanuit Blenheim ben ik naar Nelson gereisd. Ontzettend leuk plaatsje en ik had een prima verblijfplaats geregeld. Tja, na zoveel maanden reizen eindig je met aardig wat goede connecties. Na een halve gezellige week in Nelson ben ik verder gereisd naar the Golden Bay met slechts een klein rugzakje en mijn slaapzak. Het grotendeel van mijn backpack inhoud heb ik achtergelaten in Nelson. Ideaal! Eenmaal in Motueka aangekomen werd ik opgepikt door dezelfde Duitse jongen waar ik eerder mee had gereisd naar Milford Sound, Catlins etc. Die dag hadden we een wandeling gemaakt met uitzicht op prachtige stranden. Terug bij de parkeerplaats werden we aangetrokken door muziek. Natuurlijk zijn we er regelrecht naartoe gelopen en kwamen zo in contact met uber vrolijke hippie-achtige mensen. We hebben bijna een week daar gespendeerd. We werden namelijk uitgenodigd door een man die daar in zijn camperbus woonde. Hij gaf ons een plaats om te slapen en we hebben die dagen ontzettend veel muziek gemaakt. Donderdag was er een jamsessie in de kroeg en het was betoverend. Sommige mensen zijn zo getalenteerd. Natuurlijk hebben we wel de rest van the Goldenbay bekeken. We kregen een tent te leen en een aantal matrassen en zijn zo met de auto naar het uiterste noorden van het Zuider-Eiland gereden. We zijn naar Farewell Spit gegaan. Niet geheel naar het uiterste puntje, dat was toch wel aardig ver en ik had geen zin in een uitgekauwde touristische bustour. Het leek alsof we door een woestijn liepen met de zee links en rechts van ons. Nieuw-Zeeland blijft mij verrassen. We hebben gekampeerd vlakbij Wharariki beach. Volgens mij is dit een van de mooiste stranden van de Westkust. Grote rotsen met tunnels die uit het water rijzen en in het water speelden baby seals die maar al te graag nieuwsgierig aan je hand wilden snuffelen. Op de terugweg kwamen we langs nog veel meer mooie stranden en zijn uiteindelijk weer teruggegaan naar de 'hippie's'. Op de dag dat we weggingen kreeg ik een New Zealand greenstone van de man waar we die week hadden verbleven. Ik heb de steen vervolgens eigenhandig geslepen.

Na mijn Goldenbay/Tasman avontuur ben ik teruggegaan naar Blenheim en doorgereisd naar Christchurch waar ik een bezoek bracht aan mijn oud-klasgenoot Marit en vrienden van Heit en Mem in Dunsandel. (Iets zuiderlijker van Chch). Een gezellige paar dagen, maar ik kon niet langer blijven. Er stond namelijk een (gestoorde) kayakweek te wachten. 5 dagen lang zijn we wezen kayakken (en feesten) in Murchison. White Water kayakken is geweldig. Je gaat van woeste wilde rivieren af, adrenaline giert door je lijf en de omgeving is adembenemend. Als je simpelweg gewoon blijft peddelen komt het meestal wel goed. Wanneer je toch ondersteboven eindigd, is er meestal wel iemand die je weer omrolt zodat je weer met je hoofd boven water bent. Als je wel erg lang moet wachten en je zuurstof is echt op, dan is het verstandig om toch maar uit je kayak te klimmen. Naast "doorgaan met peddelen" is het handig om je kayak recht te houden oftewel achterstevoren van een woeste rapid afgaan is niet erg aan te raden. Ik spreek uit ervaring.

Na deze geweldige week van awesomeness was het tijd om terug te gaan naar het Noorder eiland. Het was tijd om afscheid te nemen van het prachtige Zuider eiland en terug te gaan naar mijn NZ-home. Ik ben inmiddels alweer 3 weken terug op de farm in Whangamomona waar ik mijn reis ben begonnen. Het is goed om weer terug te zijn. Deze mensen zijn als familie voor mij. Ik heb zo'n twee weken gewerkt als woolhandler en heb aardig wat geld verdiend. Wat ook wel nodig was. Op het Zuider eiland heb ik namelijk aardig wat geld uitgegeven. Voor de rest gaat het leven hier zijn gangetje. Als ik niet werk, rijd ik paard en zo nu en dan gaan we met z'n allen naar the Whanga pub. Afgelopen weekend ben ik naar een rugby wedstrijd geweest en heb geshopt in New Plymouth. Daarnaast is duck shooting season geopend, dus zijn we vorige week op jacht gegaan met onze shotguns in de hand...

Nog een halve maand en ik zal mijn voet weer op Nederlandse bodem zetten. 24 mei vlieg ik naar Sydney voor 5 dagen. Even een city tripje en daarna is het toch echt tijd om weer naar (hopelijk zonnig) Nederland te gaan. Al kom ik zeker weer terug naar New Zealand paradise!